Tänk dig att ha ett hälsosamt midjemått

Minskat sötsug

Få ut maximalt av träning

Mer energi i vardagen

Med personlig rådgivning får du kunskap om hur maten påverkar din hälsa. Med coachning får du motivationen att välja det hälsosamma.                                              

Du är unik med speciella förutsättningar - därför personlig rådgivning

I dina celler pågår hela tiden avancerade processer. När du får tillräckligt av alla vitaminer, mineraler och näringsämnen fungerar allt på bästa sätt. Både i kropp och knopp.

Genom att att äta lite bättre och röra dig lite mer ger du dig själv förutsättningarna att må så bra du bara kan. Små förändringar kan göra stor skillnad. Du kan leva bättre, friskare och längre.

Inga konstiga piller, pulver eller soppor - du får råd om riktig, ärlig mat.

Är du arbetsgivare? Friskare medarbetare gör ett bättre jobb. Börja med en föreläsning som väckarklocka. Med kunskap ökar möjligheten att lyckas. Läs mer här

Hälften av svenskarna är överviktiga eller feta

Med bra mat kan du få fler friska år

"Det är väl typ bara att äta sallad och träna? Hur svårt kan det va?"

En livsstilsförändring kan vara svår att genomföra på egen hand. Invanda inre och sociala beteenden är svåra att bryta. Och vad ska jag äta? Vad är bra mat? Löpsedlarna ropar till oss med jämna mellanrum att ”du får cancer av det här” ”det här gör dig fet” ”så här går du ner i vikt” ”ny diet: 5 kg på en vecka”. Ofta har man plockat ut en liten, liten del av någon större studie och förstorat till en fet rubrik. Ibland kanske det inte ens finns någon forskning värd namnet bakom. Det är lätt att bli förvirrad och ge upp. Du får hjälp att hitta rätt i kostdjungeln. Du får hjälp att hitta  motivationen. Du får hjälp att förändra där effekten är störst. Bara morot, ingen piska. Även små förändringar kan göra stor skillnad för din hälsa. Riktig mat med kvalitet. Inga piller, konstiga dieter, pulver eller soppor utan mat som du kan leva med resten av livet.

När behöver jag lägga om kosten?

Din vikt ligger på en bra och stabil nivå (BMI 18,5-25). Ditt midjemått är under 80 cm (kvinna) eller under 94 cm (man). Du slipper återkommande och envisa förkylningar. Du håller dig pigg hela dagen med jämnt blodsocker utan toppar och dalar. Du äter enligt rekommendationerna: fisk och skaldjur, baljväxter, grönsaker, frukt och bär, rätt fett och kolhydrater med kvalitet. Du begränsar intag av socker, rött kött och charkprodukter och salt och processade livsmedel. Du äter frukost, lunch och middag med mellanmål efter behov. Grattis! Du behöver troligtvis inte förändra något.

Vi är alla olika och har olika förutsättningar, vanor och beteenden. Näringsrekommendationerna är referensvärden. De ska anpassas till kön, ålder, sjukdom, graviditet mm. Kostrådgivaren översätter näringsrekommendationernas referensvärden till mat. På din tallrik.

 

Så oavsett om du vill gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt, gå ner i vikt och stanna där, slippa blodsockersvängningar och bli av med sötsug, äta hälsosamt efter dina förutsättningar, få ut det bästa av din träning, få mer energi i vardagen, öka din fysiska och psykiska hälsa, stärka ditt immunförsvar eller äta vegetariskt så får du kunskapen och verktygen för att du ska kunna nå ditt mål.

Så. Är du redo?


 Kost och kropp

Kristina Haraldsson

Skannevägen 1
265 31 Åstorp
kristina@kostochkropp.se
070 576 82 28

Copyright Kost och kropp